Maya Fridman & Oleg Lysenko
Zaterdagmiddag
van 15.30 – ca. 17.00 uur
Bestel kaarten
Maya Fridman
Maya Fridman, geboren in 1989 in Moskou, Rusland, is een getalenteerde jonge artieste die in Nederland woont.
Vanaf haar vroege jaren dat zij cello speelde, werd Maya erkend als een wonderkind en werd zij onder de hoede genomen van de stichting van Yuri Bashmet, waar zij deelnam aan verschillende TV- en radioprogramma’s. Tijdens haar studie aan het Moscow State College of Music vernoemd naar Alfred Schnittke, werd zij bekroond als Eerste Prijswinnaar in het Internationaal Festival van Slavische Muziek naast vele andere gerenommeerde prijzen.
In 2010 werd Maya toegelaten aan het Conservatorium van Amsterdam waar ze studeerde bij professor Dmitry Ferschtman. Hier heeft ze op 10 juni in 2016 haar master met de hoogste onderscheiding, Cum Laude, succesvol afgerond.
De afgelopen negen jaar heeft Maya regelmatig opgetreden in Europa, in gerenommeerde zalen zoals het Koninklijk Concertgebouw van Amsterdam, Muziekgebouw aan ’t IJ, TivoliVredenburg en de Vereeniging. Door haar uitgebreide muzikale interesses heeft zij altijd een passie gehad voor improvisatie en het spelen van diverse muziekstijlen.
Elk van haar soloprogramma’s heeft een sterke emotionele impact op het publiek en presenteert grote werken uit de vorige eeuw, maar ook compleet nieuwe werken van hedendaagse componisten. Ze werd bekroond met de prijs Beste Musicus van 2013 bij De Grote Prijs van Nederland. Maya’s projecten omvatten succesvolle samenwerkingen met Jyoti Verhoeff, Aeon Trio (met Atzko Kohashi en Frans van der Hoeven), Tomoko Mukaiyama, en vele anderen. In 2015 en 2016 begeleidde ze gitaarvirtuoos Harry Sacksioni op zijn Jubileum Tour 65 en trad ze als speciale gast op met bands als Faun en Cesair. Ze toerde met Asko|Schönbergs K[h]AOS, Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni in de producties Carroussel (2017), Salam (2018), en Brave New World 2.0 (2019).
Tijdens de Cello Biënnale 2016 vertolkte Maya de rol van Margarita in de muziektheaterbewerking van De meester en Margarita in een regie van Dagmar Slagmolen, waar ze samenspeelde met cellist Kian Soltani.
In 2015 bracht Maya haar eerste album The Invisible Link uit, met werken van Alfred Schnittke, Pēteris Vasks, en Arvo Pärt, dat ze opnam samen met pianist Daniël Kool, onder het label TRPTK.
In 2017 bracht ze nog twee albums uit: Elegy van Æon Trio met Atzko Kohashi en Frans van der Hoeven, en Red Velvet, een solo-opname met werken van Karen Tanaka, César Lüttger, Gaspar Cassadó, Oswaldo Golijov, Louis Andriessen, Kaveh Vares, en Alisa Apreleva. Beide albums kregen internationale waardering, Red Velvet ontving een Luister 10 award.
Een later album bevatte haar eigen bewerking van Prokofievs opera The Fiery Angel voor cello en piano, waaraan ze samenwerkte met pianist Artem Belogurov. De opname kreeg internationale waardering, en werd door het Amerikaanse tijdschrift Stereophile “… het beste kamermuziekalbum dat ik in 20 jaar heb gehoord” genoemd.
In 2019 bracht Maya Canti d’inizio e fine van componist Maxim Shalygin uit, tot grote bijval van de critici. Het album werd gekozen voor Volkskrant’s “40 Beste Albums van 2019”. Later in 2019 bracht ze nog een album uit getiteld REIÐ, met werken van David Lang, Michael Gordon, Fjóla Evans, Giovanni Sollima en John Tavener. In 2021 bracht ze samen met pianiste/componiste Marion von Tilzer en schrijfster Lulu Wang het album Ten Songs of Change uit.
In de herfst van 2021 bracht Maya het album The Forest in April uit, met twee nieuwe celloconcerten van de Nederlandse componist Jan-Peter de Graaff, nr. 5 “The Forest in April” speciaal voor haar geschreven. Het album werd opgenomen met het Noord Nederlands Symfonie Orkest onder leiding van Nicolò Foron en Sander Teepen.
Maya was musician-in-residence bij Gaudeamus in 2018/2019. In 2018 werd ze genomineerd voor de Grachtenfestival Prijs, en in 2019 won Maya de felbegeerde Dutch Classical Talent Award. Voor seizoen 2020/2021 was zij Artist in Residence bij TivoliVredenburg.
Website Maya Fridman
Website Oleg Lysenko
Oleg Lysenko
Oleg Lysenko (1974, Oekraïne) volgde zijn opleiding aan het muziekcollege van Poltava, waarna hij een beurs won voor de vermaarde Tchaikovsky Nationale Muziek Academie in Kyiv. Na zijn afstuderen in 1999 bracht Oleg zijn eerste CD ‘Awakening’ uit en zette hij zijn studie in Nederland voort aan de Messiaen Academie. Vervolgens specialiseerde hij zich in Argentijnse tango op bayan en bandoneon aan het Rotterdamse Conservatorium. In de categorie Ensemble won hij met medestudenten de derde prijs op de Internationale Accordeoncompetitie in Castelfidardo, Italië. Twee jaar later won hij in Nederland als solist de eerste prijs op de Nationale Accordeoncompetitie met zijn vertolking van Victor Vlasovs ‘Vijf gezichten op het land van de Goelag archipel’, tevens het titelstuk van zijn in 2012 verschenen CD.
Oleg heeft o.a. gespeeld met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, samen met de Russische bariton Dmitry Hvorostovsky, met Camerata RCO, en met Sinfonia Rotterdam, waarmee hij in 2019 de première speelde van Alexander Nagaevs ‘Apocalyps of the 20th Century’ voor bayan en orkest. Hij trad op in de Spiegelzaal van het Concertgebouw voor de AVRO op radio 4 en bij het televisieprogramma Vrije Geluiden. Oleg heeft een voorliefde voor genre-overschrijdende projecten waarbij beeldende kunst, literatuur en muziek elkaar aanvullen en in elkaar overvloeien. Zulke projecten ontwikkelde hij onder meer met schrijver en beeldend kunstenaar Armando, beeldhouwer en tekenaar Koenraad Tinel en met schrijvers, journalisten en filmmakers, waaronder Stefan Hertmans, Cherry Duyns en Peter d’Hamecourt.
Programma (onder voorbehoud)
- Georgy Vasiljevitsj Sviridov (1915-1998) – Snowstorm (1975) Walz
- Georgy Vasiljevitsj Sviridov (1915-1998) – Snowstorm (1975) Romance (The Blizzard)
- S. Bach (1685-1750), Suite No. 1 in G major, BWV 1007 (1717-1723)
– Prelude
– Sarabande
– Suite No. 2 in d minor, BWV 1008 (1717-1723)
– Prelude - L. Dagain – The Cuckoo
- J.S. Bach (1685-1750) – Preludium & Fuga no. 2 in C minor BWV847 (1722)
- Frederik Chopin (1810-1849)
– Prelude Opus 28 No. 4 in C minor CT169 (1839)
– Prelude S4 in C minor - Oleg Lysenko (1974-heden) -The Rainbow
- Pēteris Vasks (1946-heden) – Pianissimo
- Myroslav Skoryk (1938-2020) – Melody in A minor (1982), Concert for Peace
- Victor Vlasov (1936-heden) – Triptych ‘The Last Judgement’
- Astor Piazzolla (1921-1992) – Libertango (1997)
Blijf op de hoogte: