Voorjaarsconcert 2015

Oude Kerk Beekbergen, Dorpstraat 35
Zaterdag 14 maart 2015 (aanvang 15.30 uur)

website foto xOp de foto het Dudok Kwartet met  Judith van Driel (viool), Marleen Wester (viool), Lotte de Vries (viola), David Faber (cello)

Meer over het kwartet […]

PROGRAMMA :  METAMORFOSEN

J. Haydn (1732-1809)  −  Strijkkwartet in B klein op. 33 no.

  1. Allegro moderato
  2. Scherzo. Allegro di molto
  3. Andante.
  4. Finale. Presto

G. Ligeti (1923-2006)  −  Strijkkwartet no. 1 Métamorphoses Nocturnes
                                        (de 17 delen lopen in elkaar over)

1. Allegro Grazioso 2. Vivace, Ccapriccioso 3. A tempo 4. Adagio, mesto 5. Presto, Presstissimo 6. Molto sostenuto, Andante tranquillo 7. Più mosso 8. Tempo di Valse, moderato, con eleganza, un poco capriccioso 9. Subito prestissimo 10. Subito: molto sostenuto 11. Allegretto, un poco gioviale 12. Allarg. Poco più mosso 13. Subito allegro con moto, string. poco a poco sin al prestissimo 14. Prestissimo 15. Allegro comodo, gioviale 16. Sostenuto, accelerando,.Ad libitum, senza misura 17. Lento
(n.b. alle delen gaan in elkaar over)

(pauze)

L. van Beethoven (1770-1827)  −  Strijkkwartet in A klein op. 132

  1. Assai sostenuto – Allegro
  2. Allegro ma non tanto
  3. Molto Adagio. Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit, in der lydischen Tonart
  4. Alla marcia, assai vivace
  5. Allegro appasionato

Het strijkkwartet van Haydn wordt gezien als het eerste dat Haydn schreef in een (volgens zijn eigen woorden) ‘heel nieuwe, bijzondere stijl.’ Deze stijl bleek later de perfecte vorm te zijn voor alle strijkkwartetten die na Haydn geschreven zijn.

De lijn van Joseph Haydn, via Ludwig van Beethoven naar György Ligeti omvat een fascinerend spel van continuïteit en ontwikkeling, uitgestrekt over twee eewen. Deze drie componisten waren meesters in het creëren van een architectuur in de muziek, maar wisten zich tegelijkertijd te ontworstelen aan deze structuur. Wanneer Haydn aangeduid wordt als de vader van het strijkkwartet, wordt hem tekort gedaan als mede-uitvinder van de klassieke, retorische stijl die tot in de twintigste eeuw een universele taal zou blijken. Haydn, Beethoven en Ligeti tonen zich in deze drie composities ieder een meester in thematische ontwikkeling en fantasierijke dramaturgie, gecombineerd met een zeer persoonlijke stem. In dit programma worden het ontstaan van deze stijl en haar nakende einde, halverwege de 20e eeuw, symbolisch weergegeven in het strijkkwartet van Haydn en het invallen van de duisternis bij Ligeti.