Pieter Wispelwey – biografie

Foto: Keith Saunders

Pieter Wispelwey behoort tot de eerste generatie cellisten die zowel de moderne als de barokcello meester is. Met zijn gevoel voor stijl, gecombineerd met zijn eigen authentieke interpretatie en een fenomenale techniek won hij de harten van vele recensenten en publiek. Zijn repertoire reikt van Bach tot Schnittke, Elliot Carter en speciaal voor hem geschreven composities. De in Haarlem geboren Wispelwey werd bij de ontwikkeling van zijn muzikale persoonlijkheid begeleid door verschillende grootheden: in zijn jeugdige jaren in Amsterdam door Dicky Boeke en Anner Bijlsma, en later door Paul Katz in de Verenigde Staten en William Pleeth in Groot-Brittanië. In 1992 ontving hij als eerste cellist de Nederlandse Muziek Prijs. De Bach Suites nam hij driemaal op en de Bach-Marathon waarbij hij tijdens één enkel concert de 6 suites voor cello solo van JS Bach uitvoert, behoren tot de absolute wereldtop.

Hij soleert met de meest toonaangevende orkesten wereldwijd, zoals het Boston Symphony Orchestra, het Dallas Symphony Orchestra, het St Paul’s Chamber Orchestra, het NHK Symphony Orchestra, Yomiuri Nippon, de Tokyo Philharmonic, het Sapporo Symphony Orchestra, het Sydney Symphony Orchestra, het London Philharmonic Orchestra, het Hallé Orchestra, het BBC Symphony Orchestra, de BBC Scottish Symphony, Orchestra of the Age of Enlightenment, Academy of Ancient Music, het Gewandhaus Orchester Leipzig, de Danish National Radio Symphony, het Budapest Festival Orchestra en het Camerata Salzburg, waarbij hij samenwerkte met dirigenten als Ivan Fischer, Esa-Pekka Salonen, Herbert Blomstedt, Yannick Nézet-Séguin, Jeffrey Tate, Kent Nagano, Sir Neville Marriner, Philippe Herreweghe, Vassily Sinaisky, Vladimir Jurowski, Paavo Berglund, Louis Langrée, Marc Minkowski, Ton Koopman, Libor Pesek en Sir Roger Norrington.

Door zijn terugkerende optredens in Londen (Wigmore Hall), Parijs (Châtelet, Louvre), Amsterdam (Concertgebouw, Muziekgebouw), Berlijn (Konzerhaus), Milaan (Societta del Quartetto), Buenos Aires (Teatro Colon), Sydney (The Utzon Room), Los Angeles (Walt Disney Hall) en New York (Lincoln Center) heeft PieterWispelwey een reputatie opgebouwd als een van de meest charismatische musici ter wereld.

Zijn indrukwekkende discografie, behelst zo’n 30 cd-inspelingen bij de labels Onyx, Channel Classics en Evil Penguin, waarvan er meerdere met internationale prijzen bekroond werden.

Momenteel neemt hij samen met pianist Paolo Giacometti een zesdelige CD-serie met originele en bewerkte kamermuziekwerken van Brahms en Schubert op. Daarbij schuwt hij het niet, deze laatsten met andere componisten (ook hedendaagse) te confronteren.

Zijn cd-opnamen met orkest bevatten naast de cello concerto’s van Haydn, Dvorak, Schumann, Sjostakovitsj, Elgar, Tsjaikovsky en Saint-Saëns onder meer live opnames van Cello Concerto van Walton (Sydney Symphony/Jeffrey Tate), de Concertante Symfonie van Prokofiev (Rotterdam Filharmonisch/Vassily Sinaisky) en de Cello Symfonie van Britten (Vlaams Symfonie Orkest/Seikyo Kim).

Pieter Wispelwey bespeelt een 1760 Giovanni Battista Guadagnini cello en een 1710 Rombouts barokcello

Bron: DaPonte Cultural Marketing & Communications

www.pieterwispelwey.com