Lavinia Meijer en Carel Kraayenhof

LAVINIA MEIJER, harplavinia harp
“Dat Meijer de harp in technisch opzicht volledig de baas is, spreekt eigenlijk vanzelf. Belangrijker is dat alles wat ze speelt, of het nu een fuga van Bach is, een romantisch werkje van Fauré, of het katachtige, plezierig moderne ‘Spiders’ van Paul Patterson, vol is van kleur en leven. Dat bereikt ze niet alleen door de individuele lijnen elk hun eigen dynamische curve te geven, maar ook door het arsenaal aan timbres waarover ze beschikt. Die tintenrijkdom reikt van het getjirp van krekeltjes tot een orkestrale majesteit.” (De Volkskrant, oktober 2006).

Als een ambassadrice voor de harp probeert Lavinia Meijer naast het spelen van minder bekende harpmuziek uit het verleden ook componisten van nu te stimuleren om voor de harp te schrijven. Meijer: “Mijn doel is de solokant van de harp te laten horen. De harp beschikt over heel veel mogelijkheden die vaak bij het publiek nog onbekend zijn.”

Carel Kraayenhof mini

CAREL KRAAYENHOF, bandoneonist, componist en arrangeur, is de meest fascinerende en veelzijdige bandoneonspeler van deze tijd. Uniek in zijn speelstijl door de grote kennis van de Argentijnse tango, beroert hij wereldwijd elk publiek met zijn betoverende en integere spel. Door zijn samenwerking met Astor Piazzolla (†1992) in 1987 tijdens de Broadwayshow ‘Tango Apasionado’ en zijn jarenlange persoonlijke band met de geliefde tangomaestro Osvaldo Pugliese (†1995) ontwikkelde hij zich tot één van de meest geliefde bandoneonisten van dit moment.

Een van zijn hoogtepunten was op 2-2-2002, toen hij tijdens het huwelijk van Z.K.H. Prins Willem-Alexander en H.K.H. Prinses Máxima (de huidige Koning en Koningin van Nederland) op hartstochtelijke wijze het gevoelige ‘Adiós Nonino’ van Astor Piazzolla ten gehore bracht.

HET DUO
Zowel Carel Kraayenhof als Lavinia Meijer gelden wereldwijd als musici die hun instrument tot in de finesses beheersen. Beide hebben met hun verbluffende spel op niet direct gangbare instrumenten als respectievelijk bandoneón en harp tot ver buiten de landsgrenzen een groot publiek bereikt.

De combinatie van bandoneón en harp klinkt magisch. De toch al betoverende klankkleuren van de instrumenten vullen elkaar uitstekend aan en versterken elkaar. Vastgesteld kan worden dat hier duidelijk sprake is van een droomcombinatie.

Hoe kwam de samenwerking tot stand? In de afgelopen jaren ontmoetten harpiste Lavinia Meijer en bandoneonist Carel Kraayenhof elkaar regelmatig backstage bij concerten en festivals. Op de trap naar de artiestenfoyer van Carré kwam het hoge woord eruit: ‘Laten we eens samen repeteren en kijken of er een gezamenlijk concert in zit.’ De concerten die al snel volgden werden zeer goed ontvangen en waren doorgaans al ruim van tevoren uitverkocht.