Hexagon Ensemble bij Beekbergen Klassiek

De Beekberger  – 14 maart 2013
Henk van Doorn

De bezetting van de Oude Kerk was zaterdagmiddag 9 maart wat aan de magere kant voor het optreden van het Hexagon Ensemble. Opvallend, want meestal weet het publiek de weg naar Beekbergen Klassiek prima te vinden en dit ensemble is toch een gerenommeerd gezelschap met uitstekende blazers.

Foto: Ada van Exel – Beekbergen Klassiek – ‘warming up’

Het Hexagon Ensemble had voor deze middag een programma uitgekozen met muziek van Reicha, Mozart en Moessorgski.

Dit pianoconcert wordt kennelijk niet vaak uitgevoerd, geen bekende klanken dus. Daarom is het misschien door het Hexagon Ensemble juist uitgekozen voor het experiment, een pianoconcert slechts gesteund door vijf blazers waar meestal een heel orkest de solist begeleidt.

Mozart laat in het eerste deel de piano en het orkest vaak afwisselend spelen en dat was in de begeleiding door blazers deze middag een goede zaak. Door de akoestiek van de kerk gaat in snelle passages de transparantie een beetje verloren. Blaasinstrumenten geven bovendien van nature een wat directer geluid dan violen en klinken ook wat langer door.
Ook een vleugel heeft in snelle passages last van dit akoestische effect waardoor er soms een brei van klanken ontstaat waaraan de musici weinig kunnen doen. Het langzame deel kwam veel beter tot zijn recht en dan was de mooie, warme klank van het kwintet meteen weer optimaal te beluisteren.
Het derde deel bracht de toehoorders terug in de tijd, naar grote balzalen met elegant geklede dames en heren.

De elegantie van Mozart werd na de pauze opgevolgd door de soms brute, soms lieflijke klanken van Moessorgski. De Schilderijententoonstelling is een bekend en geliefd werk van deze Russische componist. Hartmann, een vriend van Moessorgski, was een schilder en naar aanleiding van een tentoonstelling van zijn werk na zijn overlijden, heeft de componist een muzikale wandeling langs de schilderijen gemaakt. Het kwintet en hun pianist maakten er een mooi geheel van. Elke promenade (wandeling naar het volgende schilderij) werd door een ander instrument gespeeld, afwisselend kwamen de fagot, de piano, de hoorn en de klarinet aan de beurt.
Het ballet van de kuikens in de dop wordt sprankelend gebracht en het geklets op de markt in Limoges was ook heel overtuigend. Kortom, een afwisseling van heftig nadrukkelijk pompeus (de grote poort van Kiev) naar mooie verstilde tonen in de Tuilerieën.