Gwyneth Wentink, harp

Gwyneth Wentink behoort met Lavinia Meijer tot de bekendste Nederlandse harpisten van haar generatie. Ze begint haar carrière op zeer jonge leeftijd, wint belangrijke prijzen en soleert regelmatig met orkesten. Ze speelt voornamelijk traditioneel harprepertoire, maar heeft daarnaast interesse in Indiase muziek en geeft met enige regelmaat opdrachten voor nieuwe composities. Naast haar optredens als soliste en kamermusicienne is Gwyneth Wentink werkzaam als eerste harpiste van het Orchestre Révolutionaire et Romantique onder leiding van John Eliot Gardiner.

Gwyneth Wentink wordt op 16 september 1981 in Utrecht geboren. Op vijfjarige leeftijd begint ze, geboren als dochter van Nederlands-Hongaarse musici, met harples en heeft haar eerste optredens een klein jaar later. In 1989 heeft zij haar eerste grote optreden in De Doelen in Rotterdam. Daar speelt zij, samen met fluitiste Abbie de Quant en het Nationaal Jeugd Orkest onder leiding van Viktor Liberman, het concert voor fluit en harp (KV.299) van Wolfgang Amadeus Mozart.

In 1991 geeft Gwyneth Wentink een concert voor Koningin Beatrix en neemt, vanaf 1992, deel aan verschillende concoursen. Zij wint de eerste prijs bij het Nationaal Concours van de Stichting Jong Muziektalent. In 1996 wint ze de eerste prijs bij het Prinses Christina Concours en de eerste prijs bij de International Nippon Harp Competition in Tokio.
Tijdens het Internationale Harpconcours in Tel-Aviv (1998) wint Wentink, als jongste prijswinnaar ooit, de speciale ‘Gulbenkian’ prijs voor de beste uitvoering van het harpconcert van Dirk Schäfer.

In januari 1999 debuteert Gwyneth Wentink tweemaal: zowel in de Merkin Concert Hall in New York als in de Wigmore Hall in Londen. Ook wint zij dit jaar de eerste prijs van de ‘Young Concert Artists International Audition’ in New York waarmee ze de eerste harpiste is die een dergelijke onderscheiding mag ontvangen in de 38-jarige geschiedenis van dit concours.

Na haar harpstudie te hebben gevolgd bij harpiste Erika Waardenburg aan het Utrechts Conservatorium, studeert de negentienjarige Gwyneth Wentink in 2000 af en behaalt haar eindexamendiploma als uitvoerend musicus met de hoogst haalbare cijfers met onderscheiding. Ook in 2000 wordt Gwyneth Wentink de Aaron & Irene Diamond Soloist prijs toegekend evenals de Richard Hall Fonds prijs. In 2001 maakt Wentink haar concertdebuut in New York: samen met de New York Chamber Symphony onder leiding van Jorge Mester heeft zij een optreden in de Alice Tully Hall. Tevens dit jaar ontvangt Gwyneth Wentink de ‘Netherland-America Foundation Prize’.

In de daaropvolgende jaren geeft Gwyneth Wentink reeks concert in binnen- en buitenland –  in grote concertzalen en met grote gerenommeerde Nederlandse en buitenlandse orkesten. Ook heeft Wentink regelmatig solorecitals zoals in Parijs, Boekarest, Barcelona, London, Tokio, Athene, Praag, Rome, Venetië, Perugia, Tel-Aviv en Jeruzalem.

In mei 2006 krijgt Wentink de meest prestigieuze onderscheiding van het ministerie van OC&W toegewezen: de Nederlandse Muziekprijs. De prijs werd in april officieel aan Gwyneth Wentink uitgereikt. Op 2 november van datzelfde jaar werd haar in Maastricht de prijs van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties toegekend voor ‘de nieuwe generatie musici’.

Sinds 2005 neemt Gwyneth deel aan het Kirwani Kwartet met de Indiase bansuri speler Pt Hariprasad Chaurasia, George Brooks (saxofoon) en Vijay Gathe (tabla) en brengt de harp in de wereld van de klassieke Indiase muziek. In mei 2005 heeft ze samen met het kwartet een optreden in New York waarbij zowel een cd als een dvd van het concert wordt gemaakt.

Daarnaast is zij actief in de kamermuziek onder andere in de duo’s met celliste Larissa Groeneveld en fluitiste Felicia van den End. Ook maakt zij deel uit van het Nederlands Harp Trio en vormt ze een ensemble met het Rubens Strijkkwartet.

In 2008 brengt Wentink haar tweede solo cd uit, getiteld ‘Gwyneth Wentink’. Tijdens de Nederlandse Harpdagen van dat jaar speelt ze met het Brussels Philharmonisch Orkest onder leiding van Uri Segal in het Concertgebouw in Amsterdam.

De NRC schrijft: “Haar harpspel was betoverend van klankkleur en eigenzinnig door haar gedecideerde timing en markante fraseringen. Wentink speelt recht uit haar hart, zonder pose of effectbejag. Het gaat niet meer om de harp maar alleen nog maar om de muziek.”

In januari verzorgt Wentink, in samenwerking met Lars Wouters van den Oudenweijer (klarinet), Bence Huszár (cello), Arnold Marinissen (slagwerk), Wouter Snoei (elektronica) en Arnout Hulskamp (visuals) een speciaal concert waarin het thema ‘The human body’ in geluid én beeld tot leven komt. Zo heeft Junkie XL op verzoek van Het Koninklijk Concertgebouw een nieuw werk gecomponeerd voor harp, klarinet, cello en elektronica.

Verder staat een verkorte versie van Canto Ostinato van Simeon ten Holt op het programma. In februari 2014 vormt Wentink een deel van de jury tijdens het Dutch Harp Festival.

Bron: website muziekencyclopedie . . .